Pedagógiai program 14
2010.07.26. 11:40
XIII. ÓVODÁNK KAPCSOLATRENDSZERE
A szülő, a gyermek, a pedagógus együttműködési formái, s a továbbfejlesztés lehetőségei.
Fontos feladatunk, a szülő, a gyermek és a pedagógus hatékony együttműködésének kidolgozása, a lehetőségek feltárása és rögzítése, a továbbfejlesztés irányainak meghatározása a gyermekek érdekeit szem előtt tartva.
További feladatunknak éreztük a szülő, a gyermek, a pedagógus együttműködési formáinak, lehetőségeinek és az ehhez kapcsolódó pedagógiai feladatainknak megkeresését. Annak meghatározását, hogy milyen módon működhetünk közre, segíthetünk a szülőnek az óvodai nevelés megismerésében, illetve milyen módon, és formában nyújthatunk segítséget, a szülőnek gyermeke helyes neveléséhez.
Az óvodapedagógus figyelembe veszi a családok sajátosságait, szokásait, az együttműködés során érvényesíti az intervenciós kapcsolatot, azaz a segítségnyújtás családhoz illesztett megoldásait.
Partnerközpontú együttműködés
Az óvodai nevelő- fejlesztő munkánk során fontos számunkra, hogy tiszteletben tartsuk a gyermek egyéni fejlődésének ütemét, személyiségét, annak érdekében, hogy őszintébb, kreatívabb és felszabadultabb felnőttekké váljanak. A család és az óvoda jó kapcsolatának kialakítása során az első lépés, hogy elfogadjuk a családok anyagi lehetőségeinek, kultúráltságának, emberi kapcsolatainak, nevelési elképzeléseinek különbözőségeit.
A partnerközpontú óvodai nevelés egyik alapvető feltétele, hogy a gyermekkel, a szülőkkel, mint közvetlen partnerekkel megfelelő kapcsolat alakuljon ki.
Jó szándékkal megkeressük a családok életében azt a pontot, amelyen keresztül a gyermek mélyebb megismeréséhez, megértéséhez vezet az út, ugyanakkor a gyermekeken keresztül pozitív hatást gyakorolunk a szülőre. Az óvoda és a család együttműködése egyenrangú nevelőtársi viszonyban kell, hogy működjön, amelynek alapja kölcsönös bizalom és segítségnyújtás.
Az együttműködés folyamat, amelyet nem csak időszakos cselekvések sorozatának kell értelmezni. Pontosan kell tudni, hogy mit várunk el egymástól, amelynek alapja a rendszeres vélemény feltárás.
A CSALÁDDAL VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSÜNK
A szülővel történő együttműködés már az óvodába lépés előtt megkezdődik.
Legfontosabb és legszorosabb kapcsolatunk az óvodába járó gyermekek családjával van. Arra törekszünk, hogy a szülők megelégedésére a családi nevelést kiegészítve gondozzuk, ápoljuk, védjük, neveljük, szocializáljuk, fejlesszük a gyermekeket. A szülőket nevelőpartnernek tekintjük, ismertetjük velük nevelői felfogásunkat, programunk célját, feladatát. Minden lehetőséget megragadunk, annak érdekében, hogy a családi nevelési eljárásokat, szokásokat megismerjék. Az óvodai nevelés nem lehet eredményes családi megerősítés nélkül, elengedhetetlen az összhangban történő nevelés. A gyermekek egyéni fejlődéséről folyamatosan konzultálunk a szülőkkel. Fontosnak tartjuk a hiteles tájékoztatást, a probléma-érzékenységet, a tapintatot és az előre mutató segítséget. Óvodánk nyitott, a szülők igényeinek megfelelően lehetőséget adunk arra, hogy előzetes megbeszélés alapján, bármikor betekintést nyerjenek gyermekeik óvodai életébe. A szülőknek tapasztalniuk kell, hogy tiszteletben tartjuk nevelési elveiket, hogy szeretjük, elfogadjuk gyermeküket. Arra törekszünk, hogy emberi magatartásunkban, szakmai felkészültségünkben egyaránt példamutatók legyünk.
Kapcsolatfelvétel a leendő szülővel:
- Szülő fogadása
- Óvoda bemutatása
- Helyi nevelési rendszer fő vonalának megismertetése
- Az óvodát bemutató helyi nevelési program rövid kivonatának átadása
Kapcsolattartás lehetséges formái
Formális
|
Informális
|
Családlátogatás
|
napi beszélgetések
|
Értekezletek
|
falitáblák közérdekű hírek
|
Fogadóóra
|
a szülők, pedagógiai és játék Kultúrájának fejlesztése
|
Nyílt napok
|
|
Véleményláda
|
|
Kérdőívek
|
|
Közös ünneplések
|
|
Az együttműködés lehetséges tartalmi formái
Kapcsolattartási lehetőség
|
Cél
|
Munkaforma
|
Beiratkozás
|
Ismerkedés az óvodával
|
Egyéni beszélgetés
|
Szülői fórum
|
Az óvoda programjával való ismerkedés
|
Egyéni beszélgetés
|
Óvodakezdés
|
- Ismerkedés az óvodai élettel
- Minél fájdalom-mentesebb elválás a szülőtől
- Szülő-gyermek kapcsolat megismerése
- Bizalom kiépítése az óvodai nevelés iránt
|
Közös játék, közös tevékenység szülővel, gyermekkel
|
Szülői értekezlet
|
- Óvoda életével kapcsolatos információk megbeszélése, közlése
- Jellemző problémára, kérdés megválaszolása szakember meghívása
- Egy-egy csoport életének, fejlődésének megbeszélése
|
Értekezlet
Előadás
Csoportos értekezlet
Mikro-csoportos esettanulmányozás
|
Fogadó óra
|
Az egyes gyermekek fejlődésének megbeszélése
|
Egyéni beszélgetés kijelölt, vagy előre egyeztetett időpontban
|
Nyílt napok
|
- 1-2 nap esetén betekintés az óvoda mindennapjaiba
- megfigyelési szempontok szerkesztésével a szülő-óvónő
- partner kapcsolat mélyítése
|
Megfigyelés
Közös megbeszélés
Egyéni problémák
Egyéni megbeszélés
|
Családi sportrendezvények az iskola rendezésében
|
- a családok egészséges életmódra nevelése
- az óvoda közösségi szellemének ápolása
- közös élménnyel az óvodai kötődés erősítése
|
Megfelelő tájékoztatás
|
SZ.K. (szülők közössége)
|
- szülői feladatok koordinálása
- szülői kezdeményezések megvalósítása
- szülők érdekképviselete
|
Értekezlet
Megbeszélés
|
Munkadélután
|
- Pl.: Mikulásvárás előtti csomagkészítés (az ünnep közös szervezésével, lebonyolításával óvoda- család kapcsolat mélyítése)
- Kellemes hangulatú beszélgetések kezdeményezése
- Szülők megismerése
- Pl.: jelmezkészítés, játékeszköz készítése
|
Közös munkatevékenység
Beszélgetés
|
Adventi közös készülődés
|
- Óvoda- család kapcsolatának érzelmi síkra terelése
- A közös készülődés elősegíti a karácsony eredendő mondanivalójának előtérbe kerülését
- A csoportok adventi gyertyagyújtása a szülőkkel együtt, közelebb hozza a család ünnepét
|
Munka délelőtt
Nyílt nap
Közös éneklések
Közös játék a szülőkkel
|
Óvodai bál
|
- Az óvoda támogatási lehetőségének biztosítása
- Pozitív kötődés erősítése az óvoda iránt
|
Bálszervezés
|
Anyák napja
|
- Meghitt, közös együttlét
- Családi kapcsolatok mélyítése
|
Közös együttlét
|
Évzáró és ballagás
|
- A csoportok műsorának bemutatása
- A ballagás, az ünnepi megható pillanat átélése a szülőkkel közösen
|
Közös együttlét
|
Idősek napja a község szervezésében
|
- Az óvoda bemutatkozik a község előtt évente más-más csoporttal és műsorral
- Az idősek iránti tisztelet kialakítása gyermekekben, felnőttekben egyaránt
- Óvónők és szülők közös szervezésében veszünk részt ezen az ünnepen
|
Közösségi érzés erősítése A pedagógus-dajka és a gyermekek közös felkészülése
|
EGYÉB KAPCSOLATAINK
Fenntartó:
Kapcsolatunk részben hivatalos, részben pedig támogató, segítő jellegű, problémáink
megoldását, az együttműködés jellemzi.
Formái:
- Kölcsönös tájékoztatás, egyéni megbeszélések.
- Óvodavezető beszámolója.
- Az óvodavezető, mint önkormányzati képviselő, részese a képviselő testületi üléseknek, így közvetlen az óvoda képviselete és az információ áramlása.
Egészségügyi szervek: Védőnő, orvos, fogorvos, Gyermek Jóléti Szolgálat:
Formái:
- Alkalmankénti megbeszélések,
- Évente orvosi szűrővizsgálat, minden csoportban.
- A védőnő évente többször ellenőrzi a gyermekek fejének tisztaságát, valamint elvégzi az éves méréseket. (magasság, testsúly, vérnyomás, vizelet)
- Évente hallás és szemvizsgálat.
Szakmai szervezetek:
Megyei Pedagógiai Intézettel: Folyamatosan figyelemmel kísérjük a felkínált szakmai képzéseket, programokat, érdeklődésünknek, illetve a helyi nevelési programunk megkívánta fejlesztési lehetőségeknek megfelelően részt veszünk azokon. Szakmai tevékenységünk fejlesztése, megújulása érdekében, igénybe vesszük segítségüket
Magyar Óvodapedagógiai Egyesülettel
Bács-Kiskun Megyei Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottsággal (Kecskemét)
Nevelési Tanácsadóval (Kunsztentmiklós)
Fabula Humán Szolgáltató Betéti Társasággal ( szakértőnkkel: Fábián Katalinnal)
Iskola:
Formái:
· Az iskolai nevelőkkel az emberi és a szakmai kapcsolatok folyamatos ápolása, érdeklődés egymás munkája, problémái, eredményei iránt.
· Tavasszal a nagycsoportosok meglátogatják, az első osztályosokat.
· A tavaszi óvodai szülői-értekezleten a leendő elsőosztályos nevelő tájékoztatja az iskolába készülő gyermekek szüleit, az iskolába lépés teendőiről, majd lehetőség adódik a párbeszédre.
· A nagycsoportosok leendő első osztályos nevelője, tavasszal meglátogatja a gyermekeket.
· A tanévzáró és a ballagási ünnepségünkre meghívjuk az iskola igazgatóját és a leendő elsős nevelőket.
· Az iskolai tanévnyitó ünnepségre, az óvó-nénik, elkísérik a leendő elsősöket, és rövid műsorral bemutatkoznak.
· Az első osztályosokat a tanév elején meglátogatják a volt óvó-nénik, az iskolában.
· A karácsonyi előkészületekre, farsangi-bálunkra, egészségnapunkra meghívjuk az iskola igazgatóját.
· Évente egyszer célirányos nevelőtestületi értekezletünkre meghívjuk az iskola igazgatóját és az alsó tagozatos nevelőket.
· Évente felkérésnek teszünk eleget, amikor egy csoportunk részt vesz az iskola által szervezett Földváry-napokon.
Logopédus:
Évente megbízási szerződést kötünk, a beszédfogyatékos gyermekek fejlesztésére, továbbá konzulens feladat ellátására, az óvodánkban dolgozó fejlesztőpedagógus munkájának megsegítése céljából.
Formái:
- Év eleji felmérések (szept.)
- Óvónők tájékoztatása a felmérés eredményéről.
- Szülői értekezlet, a megsegítésre szoruló gyermekek szüleinek.
- Év végén, a gyermekekről, a hiányzásokról, írásos beszámolót készít, amely az egyéni lapokból, a további javaslatokból és a statisztikai lapból áll.
- A statisztikai lap tartalmazza az adott évben előforduló beszédhiba típusát és a gyermek minősítését.
Gyógypedagógus, pszichológus, mozgásterepauta:
Nevelési Tanácsadó biztosítja számunkra a fent említett szakembereket. SNI, BTM, -es gyermekek fejlesztése érdekében.
Formái:
- óvónő tájékoztatása a gyermekek fejlődésével kapcsolatban
- gyermekekről fejlesztési napló készül,
- szülői értekezletek megtartása a megsegítésre szoruló gyermekek szüleinek (ha szükséges)
- év eleji felmérések (szeptember)
CKÖ:
- közös programok szervezése
- egymás programjain való részvétel
- rendszeres óvodába járással és a gyermekekkel kapcsolatos problémák megbeszélése
- segítségnyújtás a rendkívüli családlátogatással kapcsolatban
Idősek Otthona:
Formái: Rendszeresen részt veszünk és köszöntjük őket az Idősek-napján.
XIV. KIEGÉSZÍTÉS
A tevékenységközpontú óvodai nevelési program keretén belül, a program kiegészítéseként az alábbi programban veszünk részt:
2009/2010 nevelési évtől IPR (Integrációs Pedagógiai Rendszer) programban veszünk részt.
A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI.8) MKM rendelet kiegészült, olyan új oktatási szervezési formával, amely ösztönzi a HHH gyermekek integrált keretek között megvalósuló óvodai nevelését. Ennek bevezetését intézményünk is támogatta és a programban részt veszünk.
|