| 
   
  
III.   A TEVÉKENYSÉGKÖZPONTÚ ÓVODAI NEVELÉS  
                                     CÉLJA ÉS FELADATAI: 
  
  
    A tevékenységközpontú óvodai nevelés a gyermek középpontba helyezését és az óvoda nevelési funkciójának kiteljesítését tekinti alapvető feladatának. A gyermeki személyiséget úgy definiáljuk, mint az egyedi, megismételhetetlen, mással nem helyettesíthető indivídum és szociális lény aktivitását. A gyermek, fejlődő személyiség, fejlődését genetikai adottságok, a belső fejlődés – az érés – sajátos törvényszerűségei, a spontán és tervszerűen alkalmazott környezeti hatások együttesen határozzák meg.     
  
   Az óvoda, nevelő intézmény, s mint ilyen a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására, nevelésére, fejlesztésére törekszik. Tehát nem csupán „megengedi”, hogy a gyermek fejlődjön, nem passzívan szemléli ezt a fejlődést, hanem lehetővé teszi, elősegíti azt, tudatosan tervezett, szervezett nevelési helyzetek megteremtésével.  
Az emberi jogok és a gyermekekt megillető jogok, alapvető szabadságok tiszteletben tartásának megerősítésére irányul nevelőmunkánk, az egyenlő hozzáférés biztosításával.Fontosnak tartjuk, hogy a gyermeket – mint fejlődő személyiséget gondoskodás és különleges védelem illeti meg. 
A tevékenységközpontú óvodai nevelés a 3-7 éves korú gyermekek szociális életképességét (életre nevelését) minden későbbi fejlődés alapjaként kezeli, a pedagógiai célok és feladatok centrumába tudatosan az együttműködési és érintkezési képességek fejlesztését állítja, azaz kooperációra és kommunikációra kívánja képessé tenni óvodáskorban a gyermekeket. 
 A kooperáció és a kommunikáció az adott nevelési intézmény lehetőségei között valamennyi nevelési helyzetre vonatkozóan a következő konkrét tartalmat foglalja magába: 
1.      A kooperáció konkrét tartalma: 
           a társas, közösségi és egyéni élet feltételeinek közös összehangolt erőfeszítésén alapuló     
           újratermelése. 
2.      A kommunikáció konkrét tartalma: 
          a közmegegyezésre (a konszenzusra) való törekvés mindazokban a kérdésekben, amelyek az együttélés és az együttműködés előkészítését, lebonyolítását, ellenőrzését és értékelését szolgálják    
 Az óvoda a pedagógiailag segített, ösztönzött szocializáció minél teljesebb megvalósítására törekszik. A kisgyermeknek ahhoz, hogy boldoguljon, meg kell tanulnia beszélni, közlekedni, az eszközöket használni, a társakkal együttműködni, el kell lesnie a mindennapi élet adta szerepeket, magatartásmintákat. Ez akárhogyan is nézzük, komplex létfeladat, a szociális tanulás intenzív formája. Ennek egy részét- eltérő kulturális színvonalon- a családok teljesítik.                                                                                                                                                              Az óvoda azonban nem csupán kiegészítő szerepet játszik az elsődleges szocializáció folyamatában, hanem arányos fejlesztését, intenzitásának fokozását, magasabb színvonalra emelését is vállalja, azaz kiegészíti, kiterjeszti, felerősíti a szociális tanulást. 
         A társadalom és az egyén kölcsönviszonyának valamiképpen a nevelés fogalmában is       
         tükröződnie kell.  
         Felfogásunk szerint a nevelés a társadalom számára szükséges egyéni képességek 
         intenzív fejlesztése, a mi esetünkben a tevékenységközpontú óvodai nevelés célja: 
   A 3-7 éves korú gyermekek társadalmi gyakorlatra való általános felkészítése, amely magába foglalja: 
    a, a teljes gyermeki személyiség fejlesztését a tevékenységek által és a tevékenységeken 
        keresztül.  
    b, az életre való felkészítést a tevékenységek által és a tevékenységeken keresztül. 
  
  
  
 Ez a pedagógiai program- az óvodás gyermek szociális életképessége növelése érdekében- fejlesztő hatásokban gazdag nevelési alaphelyzetek, megteremtését feltételezi. A nevelési alaphelyzet mindenek előtt az adott nevelési intézményre jellemző tevékenységek, 
együttműködési formák, kapcsolatok, fejlesztő hatások és fejlődési lehetőségek összefüggő rendszerében és által létezik. 
   A nevelés, mint „tudatos értékválasztás” a nevelési helyz			
		  |