TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
Hírek, képek, események
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Pedagógiai program 12
Pedagógiai program 12 : Pedagógiai program 12

Pedagógiai program 12

  2010.07.26. 11:30

 

A fejlődés várható eredménye óvodáskor végére:
 
  •      Igénylik és szeretik a mozgást.
  •      Környezetükben tudnak tájékozódni, ismerik az irányokat.
  •      Testsémájuk, oldaliságuk kialakult.
  •      Mozgásuk biztos, és azt irányítani képesek.
  •      Nagymozgásuk, finommozgásuk, egyensúlyérzékelésük összerendezett.
  •     Betartják a szabályokat, kialakul egészséges versenyszellemük.
  •      Ütemtartásos járásra képesek, a gimnasztikai gyakorlatok együttes végzésére törekednek.
 
IX.              A nevelés tervezése és időkeretei
 
A tevékenységközpontú óvodai nevelés céljának és feladatainak ismeretében a pedagógiai ráhatások rendszerét a gyermekek egyéni adottságaihoz igazítva tervezzük meg. Az óvodapedagógus számára alapvetően fontos feladat a teljes nevelési folyamat tudatos átgondolása még akkor is, ha jelentős mértékben építünk a spontán, gyermeki ötletekre, tapasztalatokra, a tervezésben tudatosan számításba vesszük, hogy az egyes gyermekek fejlődési üteme különböző és a gyermek fejlődését tekintve is különböző szinteken lehet tervezni, egyik vagy másik képességét illetően. A fejlődés dinamikája, egy-egy gyermek esetében, a különböző területeken más és más lehet. A nevelés és tanulás tervezését egy tömbben, egymással szoros kölcsönhatásban valósítjuk meg. A tervezés során mindig a 4-es feladatrendszerből kiindulva tervezzük meg a gyermeki tevékenységeket és ezen keresztül a szükséges fejlesztéséket. A cél és feladat ismeretében a fejlesztést hosszú távon, éves, féléves periódusokban gondoljuk át, ám konkrét formában, egy vagy két hetes periódusokban tervezzük. Csakis ez esetben nyílhat lehetőségünk a gyermekek spontán ötleteinek és tapasztalatainak begyűjtésére és a nevelőmunkában való felhasználására. A gyermeket foglalkoztató élmények és tapasztalatok éppen olyan részei a nevelésnek, mint az óvodapedagógus által előzetesen átgondolt és megtervezett feladatok A gyermeki személyiség fejlesztése, az életre való felkészítés feltételezi a gyermek szűkebb és tágabb környezetében megszerzett, átélt élményeinek és tapasztalatainak, ötleteinek, aktuális tevékenységeinek beépítését, a nevelőmunka egészébe. Ezért e tervezés során külön is biztosítjuk a gyermeki tapasztalatok előre nem tervezhető tartalmának megjelenítését a tervező és megvalósítható munkában. A gyermekek folyamatos megfigyelése, az óvodások élményeinek meghallgatása és közös élmények nyújtása a tervezés előkészítő folyamatához tartozik. A rövid időszakot átfogó tervezés ugyanakkor lehetővé teszi, olyan nevelési alaphelyzetek kialakulását, amiben a gyermek és az óvodapedagógus aktív egymásra hatása képes a nevelési, tervezési folyamatot befolyásolni.
 
Alapvetően a tevékenységek megtervezéséből kiindulva, a nevelés-tanulás komplex egymásra hatását figyelembe véve tervezünk. A tervezésnél nem az ismeretanyag növelése, hanem a több alkalommal, sokoldalúan, különböző nézőpontokból való megközelítésre helyezzük a hangsúlyt. Kevesebbet, de azt alaposabban, többoldalú tapasztalatszerzés és tevékenykedtetés segítségével tervezzük meg.
   A heti ütemterv megírása egyben a napi vázlatot is megadja az óvónő számára, ezért nem szükséges a külön vázlatírás. Ennél fontosabb azonban, hogy feljegyzéseket vezessünk a gyermekek fejlődési üteméről, hogy a konkrét megfigyelések adjanak alapot, az egyéni differenciált fejlesztés megtervezéséhez. A gyermekek ötleteinek, javaslatainak feljegyzése, összegyűjtése a tevékenységek sokszínűségének megtervezéséhez nyújt segítséget.
 
A fejlesztés módszere:
A fejlesztés módszere az egyénre szabott differenciált fejlesztés a csoport keretein belül.
Az óvodánkban létre jövő adott lehetőségek figyelembevételével, részben osztott és osztatlan csoportokban valósítjuk meg a kitűzött nevelési célokat és feladatokat. Az óvodapedagógus dönti el, hogy adott esetben kötetlen kezdeményezés vagy kötött foglalkozás keretein belül kívánja elképzeléseit megvalósítani. A fejlesztés, a foglalkozás formáját ne a gyermekek életkora, hanem fejlettségi szintje határozza meg. A gyermekek önálló, spontán szerzett tapasztalatai nagyon jó kiindulópontot jelentenek az óvodapedagógus számára a tudatos, irányított tapasztalás megszervezéséhez. A világban eligazodni készülő gyermek felkészítése az életre feltételezi olyan szituációk megélését, ahol szabadon alkothat, dönthet, gondolkodhat, cselekedhet. A lényeg mindig az legyen, hogy aktív közreműködéssel érzékeljen, tapasztaljon, tanuljon a gyermek és valódi a környezetben meglévő problémával foglalkozzon. Az óvoda feladatai közé tartozik, a kiemelkedő képességekkel rendelkező gyermek felismerése és fejlesztése. A szellemi fejlesztés legfőbb célja abban nyilvánul meg, hogy a gyermeket aktivitásra, a probléma meglátására és kifejtésére bátorítjuk, és képessé tesszük azok megoldására. Kreatív problémamegoldásra ösztönözzük a gyermeket. Feladataink közé tartozik még, a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése is. Célunk, az igényből eredő hátrány csökkentése, és személyiségük kibontakoztatása.
A nevelőmunka elemzése és értékelése az óvodapedagógus folyamatos feladata, az értékelés tapasztalatai adnak támpontokat a nevelőmunka tervezésének irányvonalairól.
 
A fejlesztés kerete:
-        

 

A nevelés időkeretei:
 
      A nevelés céltudatos megtervezése során alakítjuk ki a gyermekek óvodai életrendjét, időbeosztását. A heti rend és a napirend az a szervezeti keret, ami biztosítja a gyermek számára a nyugodt, kiegyensúlyozott, kiszámítható óvodai környezet megteremtését.
A gyermek egészséges fejlődéséhez szükséges a mozgásos tevékenységek és a pihenés váltakozó biztosítása. A napirend lehetővé teszi a szabad levegőn való hosszabb idejű tartózkodást, a szokásrendszer kialakítását, a gyermeki tevékenységek szabad kibontakoztatását.
A napirenden belül a legtöbb időt a gyermekek legfontosabb tevékenysége, a játék kapja. A szabad levegőn való tartózkodás, a gyermekek gondozásával kapcsolatos teendők (étkezés, tisztálkodás, alvás) ugyancsak beilleszthetők a játéktevékenység egész napos folyamatába.
Reggel, különösen tavasszal és nyáron a szabad levegőn való tartózkodás természetes része a gyermekek napi életének. A hűvösebb idő beköszöntével is tartózkodunk minden nap a szabad levegőn, csupán annak időtartamát csökkentjük. A napirend biztonságot, támpontot ad és állandóságot jelent a gyermekek számára. A napirenden belül rugalmasan figyelembe vehető az egyes tevékenységek időigénye. A napirend ezen kívül annak megfelelően, ahogy az évszakok váltakoznak vagy a gyermeki tevékenységek fejlődése ezt indokolttá teszi, változtatható, módosítható. A napirend a gyermekek nyugodt napi életét biztosítja, figyelembe veszi a fejlődés közben bekövetkezett változásokat. A gyermekek szokásrendszerének kialakításával biztosítjuk a napirenden belül megvalósuló tevékenységek végzésének zavartalanságát.  
                                                                                                                                                                A napirend általános időkeretei óvodánk 10 órás nyitva tartása esetén:
-         Játék és szabadidős tevékenység                      5 óra
-         Étkezés, pihenés                                                    3 óra
-         Öltözködés, tisztálkodási tevékenység             1,5 óra
-         Komplex foglalkozások naponta                         35 perc
 
A napirendben az egyes tevékenységekre fordítható idő rugalmasan változtatható a körülmények, az évszakok, a váratlan események stb. hatására.
 
Heti rend
 
A heti rend a napirendhez hasonlóan a folyamatosságot, a rendszerességet, a nyugalmat segíti elő az óvodai csoportban, és lehetőséget nyújt a szokásrendszer segítségével az óvodások napi életének megszervezéséhez. A heti rend, különösen a nevelési év elején teljesen másképp alakulhat, mint a nevelési év végén. Különösen a beszoktatás idején figyelünk arra, hogy minél lazább, rugalmasabb és alkalmazkodóbb heti rendet állítsunk össze.
A heti rend összeállításánál arra kell figyelni, hogy jusson idő a gyermeki tevékenységek, kezdeményezések, ötletek és javaslatok meghallgatására, kipróbálására vagy közös megvitatására. A rugalmasság, a helyzethez való alkalmazkodás elősegíti, hogy a heti rend a gyermek életének észrevétlen szabályozója legyen.
 
 
A heti rend általános tartalma, és maximális időkeretei:
 
          Naponta 20-30 perc                                   Naponta 30-35 perc
H    Mindennapi testnevelés
       Mese-vers
K    Mindennapi testnevelés                                Matematika
       Mese-vers
Sz   Midennapi testnevelés                                  Művészeti tevékenységek
       Mese-vers
Cs   Mindennapos testnevelés                            Természet-társadalom-ember
      Mese-vers
 P   Mindennapos testnevelés                              Művészeti tevékenységek
    Mese-vers
 
A heti rend kialakítása természetes az óvodapedagógus feladata, tehát az itt megjelölt heti rend csupán általánosságban és egyetlen lehetséges módon foglalja össze a megvalósítandó feladatokat. Számtalan variációval, az adott óvodai csoport, és a gyermekek igényeinek, képességeinek figyelembevételével nemcsak a komplex foglalkozások helyei, de az időkeretek is megváltoztathatók.
A játéknak kitüntetetett szerepe van a mindennapi tevékenység között.
A hetirend lehetőséget ad a párhuzamos differenciált tevékenységek megvalósítására.
 
 

Napirendünk
 
·        630-730  :               Gyülekezés, játék
·        730-1030    :           Játék, tevékenykedtetés, képességfejlesztés egyéni 
                                      szükségleteknek megfelelően.
                                                         Testápolás, folyamatos tízórai, komplex foglalkozás.
·        1030-1145:             Mindennapos testnevelés, öltözködés, séta, edzés, játék
                                       szabadban.
                           
·        1145-1230:             Testápolási teendők, ebéd.
                                        Előkészület a pihenéshez.
·        1230-1430/1445:    Mesehallgatás, pihenés.
·        1430/1445-1630:    Testápolás, előkészület az étkezéshez, uzsonna, játék,
                                        szabadidős tevékenység, folyamatos távozás.
 
Teljes nyitva tartási időben óvodapedagógus van a gyermekekkel.
A napirend igazodik a különböző tevékenységekhez és a gyermek egyéni szükségleteihez, valamint tekintettel van a helyi szokásokra, igényekre.
 
Az óvodapedagógus feladatai a nevelőmunka dokumentálásával kapcsolatban:
·        Heti, kétheti, havi nevelési-tanulási tervkészítés
·        Heti-rend és napirend összeállítása
·        A gyermek fejlődésének megfigyelését szolgáló feljegyzések vezetése
·        A nevelőmunka folyamatos értékelése
 
 
Csoportnapló vezetése:
·        Kétheti nevelési terv készítése
·        Kiscsoportban a beszoktatás idejére, a szokáskialakítással kapcsolatos nevelési feladatok, tevékenységek tervezése, illetve a gyakran mondogatott mondókák, dalok lejegyzése.
·        Heti-rendet és a napirendet a fenti ajánlás alapján tervezzük.
·        A feljegyzések, bejegyzések a csoportról, című fejezetben, szeptemberben, „Hogyan vártam a gyermekeket” címmel tervezünk, majd dokumentáljuk a kiscsoportos gyermekek pillanatnyi fejlettségét.
·        A nevelés-tanulás értékelése fejezetben: évente kétszer, félévkor és év végén a program 4-es feladatrendszerén keresztül, (kiemelten a kommunikációt és a kooperációt) összegző megállapítást teszünk.
·        Feljegyzések a gyermekről rovatot abban az esetben készítjük, ha Szakértői Bizottsághoz, Nevelési Tanácsadóba, Pszichológushoz, hallás vagy egyéb vizsgálatra javasoljuk a gyermeket.
            Megállapításainkat a csoportvezető óvónő ill. óvónők, és a szülő aláírja.
·        Az ünnepek-megemlékezések fejezet folyamatos kitöltése, értelemszerűen.
·        Az egyéni fejlesztő részben: A sajátos nevelési igényű gyermekekről feljegyzést készítünk arról, mely területen szorul fejlesztésre, majd megtervezzük, hogy integrációban, milyen módon, mivel segítjük fejlődésüket.
Az óvodapedagógus az egyik oszlopba a személyi adatokat, a vizsgálatösszegzését,a kontroll vizsgálat idejét, eredményét és a vele foglalkozó szakemberek nevét, amásik oszlopba megtervezi a gyermek személyiségfejlesztéséhez szükséges nevelésiterületek feladatait.
 
·        KÜLÖN DOSSZIÉBA TÖRTÉNIK:- A GYERMEKEK FEJLŐDÉSÉT SZOLGÁLÓ FELJEGYZÉSEK VEZETÉSE. (rublikázással) félévkor és évvégén.
Ebbe a dossziéba, évente emberrajzot is csatolunk.
·        Szülői értekezletekről fogadó órákról az irodában az erre használatos füzetbe írjuk a jegyzőkönyveket.
·        Ötlettár
Az óvónő saját használatra készíti, korcsoportonként kigyűjtve:
-         az évre szánt meséket,
-         az éves zenei anyagot,
-         dal és mondóka anyagot
-         zenehallgatási anyagot.
-         a környezetismeret anyagát
-         a matematika és a testnevelés anyag forrását feltünteti.

 

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Pontos idő
 
Számláló
Indulás: 2009-09-23
 
Kedvenc linkjeink
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak