TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
Hírek, képek, események
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Pedagógiai program 4
Pedagógiai program 4 : Pedagógiai program 4

Pedagógiai program 4

  2010.07.26. 09:49

 

1. 1. A tevékenységeken alapuló nevelés feltételeinek megteremtése.
 

     - A csoportok szokásrendszerének kialakítása.

 
   Az óvoda mindennapjainak zökkenőmentességét, harmonikusságát, és nyugalmát megfelelő szokásrendszer kialakításával érjük el. A szokásalakítás hosszú, fáradságos munka, ami olykor talán unalmasnak is tűnik, hiszen a jó szokásrendszer a mindennap gyakorolt cselekvések sorozatának állandó ismétlése. Azt azonban nyugodtan állítjuk, hogy a fáradság később nagyon is megtérül a három évig tartó óvodai nevelés során. A szokáskialakításban is elsődleges maga a cselekvés, a tevékenység, ami az egész személyiséget fejleszti.
 

„A cselekvést motiválja a példa, a cselekvés végrehajtását segíti, könnyíti a szokás, és a cselekvést szabályozza a nevelői követelés.”

 A szokásrendszer kialakítása az utánzáson és az ezzel összefüggő azonosuláson nyugszik. A szoktatásnak ezért is van jelentősége a személyiségfejlesztés szempontjából, mert egy általános tudatmentesítő szerepe van. A jól kialakított szokások, melyek rendszert alkotnak, nem kívánnak akaratkifejtést a gyermektől, és nem kell koncentrálni sem, hiszen automatikusan cselekszik a gyermek, amikor köszön a csoportszobába lépéskor, megtörli a cipőjét a lábtörlőbe, kopog, ha belép az ajtón, igényévé válik az étkezés előtti kézmosás stb. A szokásrendszer segítségével a mindennapi cselekvések egy része gazdaságosabbá válik, kiküszöbölődnek a felesleges mozdulatok, mindenki számára egyértelmű keretet kap a napi óvodai élet.
 

A szokásalakítás módja tehát: utánzás-ismétlés-tudatossá váló cselekvés.

Az óvodában az alábbi területeken alkalmazhatók leginkább a szokásrendszerek:
-         napirend szokásai
-         társas, közösségi együttélés szokásai
-         egészséges életmód szokásai
-         a tevékenységek megvalósítását elősegítő szokások esetében.
A kialakított szokásrendszer minősége, alapvetően befolyásolja a csoport nyugalmát, derűs légkörét. Erre építhető fel, a harmonikus, kiegyensúlyozott tevékenységgel teli napi óvodai élet. A szoktatás szabályait Kelemen László nyomán az alábbiakban foglaljuk össze:

1.      A szoktatáshoz határozottság szükséges az óvodapedagógus részéről.

2.      A szoktatás tökéletes beidegződést, gyakorlást jelent.
3.      A szoktatás ideje alatt nem tehetünk kivételt, nem lehet kihagyás a szokás, automatikussá válása érdekében.
4.      A szoktatás nehéz és fárasztó munka az óvodapedagógus számára, hiszen mi magunk unhatjuk meg az állandó figyelmeztetést és követelést. A kitartó munkának azonban hosszú ideig élvezhetjük a gyümölcseit.
5.      A rendszeres odafigyelés a szokás kialakításának folyamatában ne csupán figyelmeztetést és főleg ne prédikálást, szidást jelentse
6.      A pozitív példa, a pozitív motiválás és a tényleges cselekvés vezet a leggyorsabb eredményre. Az öntevékenység, az örömmel végrehajtott cselekvés itt is gyorsabbá teszi a végeredményt.
7.      A szokások kialakítását mindjárt az első óvodai napon kezdjük el.
8. A megvalósítás sikere a rendszeres napi gyakorláson múlik.
9. A szoktatás során célokat tűzünk ki, feladatok elé állítjuk a gyermekeket. A végrehajtást, ellenőrzést, értékelni szükséges. A követelésnél mindig vegyük figyelembe a gyermek adott lehetőségeit, konkrét helyzetét, és életkori sajátosságait. Ne legyen túlzott elvárásunk, de alultervezett sem.
10. A szoktatás gyors sikere a csoportban dolgozó óvodapedagóguso

 
   - A beszoktatás
 
 Valljuk, hogy gyermek egész későbbi óvodai életére kihat a beszoktatás minősége, gyöngédséget és időt igényel a gyermekek beszoktatása. Az új gyermekeket nem fogadjuk egyszerre. Mindenki számára megnyugtatóbb a fokozatos és folyamatos beszoktatás. Így 4-6 új gyermekre kell fokozott figyelmet fordítanunk és jut idő a többi gyermekkel való foglalkozásra is. Ilyenkor a gyermek és a szülő egyéni igényei szerint először 1-2 órát, majd egyre hosszabb időtartamot töltenek el a gyermekek az óvodában, eleinte az anyával együtt.
Hogy meddig tart a beszoktatás, mindig minden gyermek esetében egyénileg a szülővel közösen döntünk. Azokon a napokon, amikor több gyermeket is fogadunk célszerűnek tartjuk, ha váltásban dolgoznak, hogy mindkét óvodapedagógus, hosszabb időt töltsön az intézményben. A beszoktatás ideje alatt nem kívánjuk meg egyetlen gyermektől sem, hogy bekapcsolódjon a csoportban folyó tevékenységbe. Az önkéntesség az egész óvodai élet folyamán rendkívül fontos, a beszoktatás alatt pedig egyenesen hangsúlyos szabálya a gyermekekkel való foglalkozásnak. Az utánzási hajlamra építve előbb-utóbb úgyis minden gyermekeknél elérjük, hogy beilleszkedik a csoportba és bekapcsolódik a tevékenységbe. A beszoktatatás alatt kiépül a gyermekben az a bizalom, ami később az óvodapedagógus, és a gyermek aktív együttműködését meghatározza. A bizalom kiépítése a szülők irányában is rendkívül fontos. Éppen ezért jó, ha a beszoktatás alatt a szülők bent tartózkodnak az óvodában, mert saját tapasztalataik győzik meg őket arról, hogy jó helyre került a gyermekük. A szülők a beszoktatás után is bármikor bent tartózkodhatnak az óvodában, ha ezt igénylik és maguk az óvodapedagógusok is kérik, várják a szülők a folyamatos együttműködését.
 
 
 - A gyermekek gondozásával kapcsolatos feladatok
 
 A gondozás az óvodai nevelőmunkát megalapozó tevékenység, melynek feladatai részben átalakulnak, részben pedig felerősödtek a társadalmi folyamatok hatására. Ma olyan jelenségekkel is gyakran találkozunk az óvodában, ami nem volt jellemző néhány évvel ezelőtt. Sajnos nagyon sok a gondozatlan, nem megfelelően öltöztetett vagy étkeztetett gyermek. A zavartalan fejlődéshez, az egészség fenntartásához, a gyermekek fokozott gondozása elengedhetetlen követelmény. A gondozási feladat végzése az óvodában dolgozó valamennyi felnőtt feladata, ami az óvodapedagógust nem mentesíti a tényleges teendőktől, csupán arról van szó, hogy neki kell összehangolni, megtervezni, átgondolni a többiek munkáját is. Az óvodai környezet esztétikus, harmonikus és célszerű kialakítása, a vészforrások minimálisra csökkentése, az óvodai napirend helyes kialakítása, a gondozási
 
feladatok végzését könnyíti meg. Az óvodába kerülő gyermek számára a környezetváltozás, az idegen emberek, új életfeltételek, a megszokott környezettől való elszakadás nagyon komoly nehézséget jelent. Ezek a változások átmeneti zavarokat okozhatnak. A gondozás, a gyermekkel való törődés az első kapocs, ami közel viszi a felnőttet a kicsihez, ami lehetővé
teszi, az átmeneti problémák kezelését. Az óvodának a gondozás olyan alapvető feladata, amit nem adhat fel, amit nem hanyagolhat el, amit nem helyettesíthet mással.
 
  
Fontosnak tartjuk, a gyermek alapvető szükségleteinek kielégítését, mert addig egyáltalán nem fejleszthető a gyermek, amíg nincs biztonságérzete, komfortérzete, amíg valamennyi testi szükséglete ki nincs elégítve. Ebből következően az óvodai csoportban biztosítjuk, hogy a gyermekek kellemes, jó légkörben, várakozás és sorakoztatás nélkül, szükségleteiknek megfelelően végezhessék a tisztálkodással, a WC használatával, az öltözködéssel, az étkezéssel kapcsolatos teendőket. Biztosítjuk számukra a higiénés feltételeket, pl. folyékony szappan használatával. A folyamatos tízóraival is szükségleteikre figyelünk, hiszen a gyermekek korai érkezése az óvodába, és az otthoni reggeliztetés hiánya ezt szükségessé teszi. Nem az a célunk, hogy a gyermek helyett, a gyermeket kiszolgálva, mindent a felnőttek végezzenek el, hanem az, hogy megtanulja önállóan ellátni magát a gyermek.
 
 
    - Az egészséges életmódra nevelés feltételei
Az egészséges életmódra nevelés mai életünkben felértékelődött, fontossága hosszú távon meghatározza a felnövő gyermekek önmaguk által kialakított életstílusát. Az egészséges életmód magába foglalja a környezettel való harmonikus együttélést, a természet szeretetét és védelmét.
Ismert tény, hogy a mozgásöröm és a szellemi fejlődés egymással szoros kapcsolatban áll. A gyermekek mozgásának fejlesztése örömforrás és alkalmas lehetőség az esetleges mozgáshibák korrigálására is. Az optimális mozgásfejlődéshez biztosítjuk a szükséges mozgáslehetőségeket, mégpedig az egyéni sajátosságok figyelembe vételével. Minden adódó lehetőséget kihasználunk a nap folyamán a mozgásra. Óvodánk nappali részében elhelyezett Tini-kondi és a bordásfal, sokoldalú, változatos lehetőséget biztosít a mozgástevékenységre. Az Általános Iskola közeli tornatermében, a gyermekeknek (heti egy alkalommal, minden héten más csoport,) olyan képességek fejlesztésére van lehetőségük, amelyek nagy teret igényelnek.
Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek minél több időt töltsenek el a szabad levegőn: A napfény, a levegő, a víz, az eső, is edzi, erősíti őket. Természetesen az időjárásnak megfelelő ruházatra van szükség, kint az udvaron és bent az épületben. Törekszünk arra, hogy az udvaron különböző játékeszközök, tornaszerek, építmények, tegyék lehetővé a gyermekek sokoldalú mozgásigényének kielégítését. A nyári zuhanyozás, és téli szánkózás biztosítja a kellemes kikapcsolódást és örömöt.
Gyakori sétákat, kirándulásokat tervezünk a szabad természetben, a közeli játszótérre, a Bakér partjára. A természet szépségeinek élvezete, a szabad természetben való játék öröme, a mozgás szabadsága, a mozgást követő pihenés és nyugalom - ami nem biztos, hogy alvást is jelent- a legbiztosabban vezeti a gyereket a természet szeretetéhez. Az óvodapedagógus tudatosságának abban is meg kell nyilvánulnia, hogy gondosan válassza meg, a helyszíneket hívja fel a figyelmet, a környezet megóvásának fontosságára. A séták alkalmával, a párosával haladást csak addig követeljük meg, amíg a gyermekek biztonsága, testi épségének megóvása, ezt igényli. Mindig alkalmat adunk a szabad és önálló mozgásra, futkározásra. A játék, kirándulás célját és ezzel együtt időtartamát a gyermekcsoport életkori sajátosságaihoz igazítjuk. A túlterhelő, fárasztó menetelést kerüljük. Az óvoda udvarán lévő virágoskert és a családoknál végzett kerti munka, ugyancsak alkalmas a mindennapi, komoly mozgást igénylő tevékenységre.
A szokásrendszer alakításával azt akarjuk elérni, hogy a tevékenységhez szükséges eszközök bármikor rendelkezésére álljanak a gyermekeknek, és tevékenységüket ne korlátozzuk, vagy szabályozzuk be.
Az egészséges életmód szokásainak kialakításában fontos szerepet kap a helyes táplálkozás szokásainak kialakítása és étkezés körülményeinek, esztétikumának biztosítása. Igyekszünk gyümölcsökkel kiegészíteni a napi óvodai ellátást.
Minden évben megszervezzük az egészségnapot, ahol lehetőség nyílik szülőnek, orvosnak, esetleg pszichológusnak a találkozásra, előadás meghallgatására.
A mindig tiszta, szép asztalterítők, étkezőedények, a szalvéták, az asztaldíszek stb. fokozzák az étkezés pozitív hatását és nevelő értékét. Az étkezés közbeni halk beszélgetés, a kultúrált étkezési szokások elsajátítása pedig tovább fokozza, az egész tevékenységhez kapcsolódó, pozitív hatást. A gyermek nem megérti, hanem megérzi ennek a miliőnek, a jótékony hatását és megőrzi magában, a későbbi életében is. 
 
Az óvodapedagógus feladatai a tevékenységeken alapuló nevelés feltételeinek megteremtésében:
-         A gyermekek gondozása, testi szükségletük, mozgásigényük kielégítése.
-         A gyermekek egészségének védelme, edzettségének biztosítása, óvása, megőrzése.
-         A gyermekek fejlődéséhez szükséges egészséges, nyugodt, derűs, esztétikus környezet biztosítása.
-         Életmódbeli szokások kialakítása.(testápolás, étkezés, öltözködés stb.)
-         Példamutató magatartás a felnőttek részéről.
- A környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása (egészségének   óvásával, megőrzésével, étkezéssel, a betegség megelőzéssel, egészségmegőrzéssel)
- Megfelelő szakemberek bevonásával - a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve - speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása.
 
A fejlődés várható eredménye óvodáskor végére:
v     Igényükké válik, és önállóan végzik saját személyükkel kapcsolatos tisztálkodási, öltözködési, étkezési teendőket és azt az óvodán kívül is alkalmazzák.
v     A testápolási szokásoknak megfelelően a gyermekek teljesen önállóan, felszólítás nélkül tisztálkodnak, fogat mosnak, fésülködnek.
v     Figyelmeztetik egymást a hiányosságokra.
v     A tisztálkodási eszközökre vigyáznak, helyére teszik.
v     Zsebkendőjüket önállóan használják köhögésnél, tüsszentésnél egyaránt.
v     Önállóan eldöntik, hogy mennyi ételt fogyasztanak, önállóan töltenek vizet a kancsóból.
v     Készségszinten használják az evőeszközöket, és a szalvétát.
v     Esztétikusan terítenek, higiénikusan étkeznek.
v     Étkezés közben halkan beszélgetnek.
v     Teljesen önállóan öltöznek.
v     A ruhájukat esztétikusan, összehajtva a polcra helyezik.
v     A ruhájukat ki-begombolják, cipőjüket bekötik.
v     A környezetükben igyekeznek mindenütt rendet tartani.
v     Ügyelnek saját külsőjükre, melyben megjelenik a szépre, ízlésesre törekvés.
v     Igényükké válik a rendszeres mozgás, a szabadban való tartózkodás, séta, kirándulás és ez beépül szokásrendszerükbe.
v     Képesek mozgásigényük szándékos irányítására.
v     A szabadban végzett számtalan tevékenység által a gyermekek kiegyensúlyozottá, edzetté, testileg-lelkileg-szellemileg teherbíróvá válnak, felkészülté az iskolai életre.
v     Képesek szükségleteik felismerésére, kielégítésére.
v     Mozgásuk összerendezett, harmonikus.
v     Erőteljesen fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika.
v     A körülményekhez alkalmazkodnak, megfelelően mozognak, tájékozódnak, erejükkel gazdálkodnak.

 

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Pontos idő
 
Számláló
Indulás: 2009-09-23
 
Kedvenc linkjeink
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!