| 		
		 
 Minőségirányítási program
  2009.09.23. 21:15 
	   
	MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI 
	PROGRAM 
	                           TASS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT 
	MÁRK ILONA HÉTSZÍNVIRÁG ÓVODA ÉS MINI BÖLCSŐDE 
	6098     RÁKÓCZI U. I 
	Tel./fax:76/357-766 
	    e-mail:postmaster@tassovoda.t-online.hu. 
	  
	        
	       Az IMIP-et jóváhagyta:             Alkalmazotti Közösség 
	                                                      Tass Község Önkormányzatának  
	                                                       Képviselő-testülete 
	                                                     
	       Az IMIP-et elfogadta:              Szülők Közössége 
	  
	Intézményi minőségirányítási program 
	  
	Az intézmény neve: MÁRK ILONA HÉSZÍNVIRÁG ÓVODA ÉS MINI BÖLCSŐDE 
	  
	Alkalmazotti közösség jóváhagyásának kelte: 2009. május 
	  
	Fenntartóhoz történt benyújtás kelte: 2009. 05 08 
	  
	Fenntartó jóváhagyás kelte: 
	  
	Tervezett felülvizsgálat kelte: 2011 
	  
	A MIP hatályba lépése: 2009. szeptember 1 
	  
	Érvényességi ideje: 2011. május 31 
	  
 
	                                                                   Márk Ilona Hétszínvirág Óvoda és Mini Bölcsőde  
	Minőségirányítási programja 
	  
	Az intézmény minőségirányítási programja a közoktatást szabályozó törvények, rendeletek ismeretében, azokkal összhangban készült el. A program óvodánk hosszú távra meghatározott minőségi elveit, intézményünk minőségpolitikáját foglalja össze négy éves időintervallumban. Az elkészítés során figyelembe vett és felhasznált jogszabályok: 
	  
	-         2003. évi LXI. tv. a Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. módosításáról 
	-         137/1996.(VIII.28.) kormányrendelet az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjáról 
	-         23/1997. (VI.4.)MKM rendelet a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelveiről 
	-         1/1998. (VII.24.) OM rendelet a Kötelező felszerelés- és eszközjegyzékről 
	-         Az oktatási miniszter 3/2002 (II.15.) OM rendelete a Közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről 
	-         Az oktatási miniszter 19/2002.(V.8.) OM rendelete a közoktatási intézmények elhelyezésének és kialakításának építészeti, műszaki követelményeiről. 
	  
	Az itt megjelölt jogszabályok közül különös tekintettel vettük figyelembe a Közoktatási törvény néhány passzusát, melyeket az egyértelmű megvalósítás érdekében szó szerint is idézünk: 
	  
	Kt. 40 § (10) pont. 
	 
	A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet. A minőségpolitikát és a minőségfejlesztési rendszert a közoktatási intézmény minőségirányítási programjában kell meghatározni… 
	  
	Kt. 40 § (11) pont 
	Az intézményi minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányítási programban kell meghatározni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását…" 
	                                     
	  
	1. A minőségirányítási programmal kapcsolatos felelősség, és a program készítése 
	  
	  
	A minőségirányítási program működtetéséért a Közoktatási törvény 54. § (1) bekezdése értelmében az intézmény vezetője tartozik felelősséggel. 
	  
	Az intézmény minőségirányítási programját a fenti felelősségi szabály figyelembevételével az intézmény vezetője készítette. 
	A program elfogadása előtt megtörtént - az 1. számú mellékletben meghatározott - érdekelt szervek véleményének kikérése. 
	  
	A programot az alkalmazotti közösség a ……………………………………. napon elfogadta. 
	  
	A program a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé. 
	  
	2. Az intézmény bemutatása 
	  
	Az intézmény neve:                                   Márk Ilona Hétszínvirág Óvoda és Mini Bölcsőde 
	Az intézmény székhelye:                                 6098 Tass, Rákóczi u. 1. 
	Az intézmény fenntartója:                               Tass Polgármesteri Hivatal 
	Az intézmény típusa:                                      Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde 
	Az intézmény gazdálkodási jogköre:              részben önálló gazdálkodó 
	  
	A tassi Napközi Otthonos Óvoda 5 csoportos, 120 férőhelyes (maximális létszám), jelenleg 117 gyermeket nevelünk,( ebből 6 fő SNI/a, így összesen 123 gyermekkel számolunk) 14 fő logopédiai megsegítést, 13 fő fejlesztőpedagógiai7fő pszichológiai megsegítésben, 2 fő mozgásterápiában részesül. 
	4 csoportban maximálisan 25 gyermek, míg a kisebb csoportban 18-20 gyermek helyezhető el, a csoportszoba mérete miatt. 
	Óvodánk alkalmazottainak száma 13fő, mindannyian főállású dolgozók. Személyi ellátottságunk nem megfelelő. 
	A demográfiai csökkenés ellenére, óvodánk maximális létszámmal működik. 
	A családok megváltozott életkörülményeiből adódóan, óvodánkban a társadalom valamennyi rétegének gyermeke jelen van, s ez egészséges szociokulturális összetételt eredményez. 
	  
	A „tevékenységközpontú” helyi nevelési programunk 3-7 éves gyermekek együttműködési és érintkezési, azaz a kooperáció és kommunikáció képességeinek fejlesztését állítja a nevelés középpontjába. 
	Intézményünk tevékenységét nevelési programunkban az alábbi alapelvek megfogalmazásával határoztuk meg. 
	  
	·         Gyermekközpontúság: elviekben és a gyakorlatban 
	·         A gyermekek testi – értelmi - érzelmi- és erkölcsi fejlesztése 
	·         Az egyéni differenciált fejlesztés és a képességek- készségek kibontakoztatása 
	·         A másság tiszteletben tartása-elfogadása 
	·         Az egészséges életmód alapjainak kialakítása, és megszilárdítása 
	·         A változatos, nyugodt, folyamatos játéktevékenységek biztosítása 
	·         Tevékenységeken keresztül az egyén fejlettségnek megfelelő ismeretek átadása 
	·         A nevelés elsődlegességének hangsúlyozása 
	·         Családokkal együttműködve a közösség formálása 
	·         Esélyegyenlőség elve 
	·         A gyermekek mindenek felett álló érdekének biztosítása 
	  
	Alapelveinkhez kapcsolódó céljainkat, céljaink sikerkritériumait, céljainkból következő feladatainkat a helyi nevelési programunk tartalmazza. 
	  
	3. A minőségirányítási program célja, tartalmi követelményei 
	  
	  
	A minőségirányítási program - Közoktatási törvény 40. § (11) bekezdés figyelembevételével meghatározott - célja, hogy rögzítse, szabályozza: 
	- az Intézmény működésének hosszú távra szóló elveit; 
	            - a hosszú távú elvek szerinti működés megvalósítását szolgáló elképzeléseket; 
	            - az Intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a 
	                        - vezetési, 
	                        - tervezési, 
	                        - ellenőrzési, 
	                        - mérési, 
	                        - értékelési 
	            feladatok végrehajtását, 
	            - a teljesítményértékelés szempontjait és az értékelés rendjét 
	- a vezetői feladatokat ellátók, továbbá 
	- a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak vonatkozásában, 
	- a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit, valamint 
	- a fenntartó minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát. 
	  
	  
	4. A minőségpolitika 
	  
	  
	Az intézmény a minőségpolitikáját a Közoktatásról szóló törvény 40. § (10) bekezdése értelmében a feladatai 
	            - hatékony, 
	            - törvényes, és 
	            - szakszerű végrehajtásának 
	folyamatos javítása, fejlesztése céljából határozza meg. 
	  
	4.1. A fenntartó elvárásai 
	
		        Biztosítsák az intézmény törvényes, az adott feltételek mellett lehető legszakszerűbb, legszínvonalasabb és leghumánusabb feladatellátását. 
	
		·         Törekedjenek a partnerek – gyermek, szülő, pedagógus, fenntartó, társintézmények, szolgáltatók, munkaerőpiaci szereplők stb. – által az intézménnyel szemben támasztott igények tervezett, hatékony, átlátható és ellenőrizhető kielégítésére. 
	
		·         Folyamatosan, célszerűen és tervezetten fejlesszék humán erőforrásaikat. 
	
		·         Kutassák fel és aknázzák ki a különböző térségi, országos vagy nemzetközi pályázati lehetőségeket a rendelkezésre álló források bővítése, a feladatellátás színvonalának emelése érdekében. 
	
		·         Az intézmény vezetői legyenek elkötelezettek a minőségirányítás rendszerének kiépítése és folyamatos működtetése iránt. 
	
		·         Határozzák meg az intézmény minőségpolitikáját. 
	
		·         Dolgozzák ki az intézmény saját minőségfejlesztési rendszerét. 
	
		·         Biztosítsák a működési körzetből érkező gyermekek felvételét, illetve elhelyezését, valamint életkori sajátosságaiknak megfelelő nevelésüket. 
	
		·         Biztosítsák a működési körzetből érkező valamennyi, a Kt. 24. § (3) bek. hatálya alá tartozó gyermek felvételét és életkori sajátosságaiknak megfelelő nevelését. 
	
		·         Érjék el, hogy a működési körzetben minél több hátrányos helyzetű családban élő gyermek családja valódi alternatívának tekintse a minél korábbi óvodai beíratást. 
	
		·         Folyamatosan kísérjék figyelemmel az intézmény területén a gyermekbalesetet esetlegesen előidéző okokat, ezek megszüntetésére haladéktalanul tegyék meg a szükséges intézkedéséket. 
	
		·         Fordítsanak kiemelt figyelmet a gyermek testi és lelki állapotának javítására, a rendszeres tisztálkodásra, a ruházat, a környezet rendben tartására, ápolására. 
	
		·         Folyamatosan törekedjenek arra, hogy a pedagógusok és gyermekek, valamint a gyermekek és gyermekek kapcsolataiban minél bensőségesebb, minél családiasabb légkör jellemezze az intézményt. 
	
		·         Fordítsanak kiemelt figyelmet a csoportszobák, illetve az óvodai környezet esztétikájára, otthonosabbá tételére, valamint e környezet védelmére. 
	
		·         Fordítsanak kiemelt figyelmet az egyéni képességfejlesztésre, a hátrányok csökkentését szolgáló fejlesztő programok minél hatásosabb végrehajtására, a gyermekek személyiségének fejlesztésére. 
	
		·         Tervezetten, rendszeresen és ellenőrizhetően tájékoztassák a gyermekek szüleit – részletes és érdemi módon – a gyermek fejlődéséről, adjanak tanácsot, illetve nyújtsanak segítséget a gyermek neveléséhez. 
	
		·         Tartsanak rendszeres kapcsolatot az illetékes gyermekvédelmi, szociális és egészségügyi intézményekkel, illetve pedagógiai szakszolgálatokkal a gyermekek érdekeit veszélyeztető problémák megoldása érdekében. 
	
		Érjék el, hogy az óvodából kilépő gyermekek birtokában legyenek saját ellátásuk képességének, illetve jó eséllyel kapcsolódhassanak be az iskolai tanulás folyamatába. 
	
		  
 
	         
	·           
	 Minőségpolitikai nyilatkozat 
	  
	  
	
		v Intézményünk, Tass Község Önkormányzat, Napközi Otthonos Óvodája. 
	
		v Az óvodai nevelőmunkánk célja, olyan értékek közvetítése, melyek a gyermekek személyiségére, jövőjére, a családra, a társadalmi környezetre is pozitív hatást gyakorolnak. 
	
		v A fenti értékek közvetítése a tevékenységeken keresztül, a személyes példamutatáson, az óvoda egészén keresztül történik. 
	
		v Minőségfelfogásunk legfőbb célja, hogy óvodánk pedagógiai és szakmai célkitűzéseinek megfelelően működjön. 
	
		v Minőségbiztosításunk, a helyi nevelési programban felvállalt, cél- és feladatrendszert mérhetővé és vizsgálhatóvá teszi.  
	
		v Óvodánk vezetése és alkalmazotti köre elkötelezett a minőségfejlesztés iránt, ezért figyelembe vesszük a változó társadalmi környezet és partnereink igényeit. 
	
		v A minőségfejlesztés folyamatában alapelvnek tekintjük, hogy az óvoda, nevelési intézmény, így a lehetséges és szükséges mérések ennek megfelelően tervezettek. 
	
		v A nevelés-tanulás egymásra ható és egymást feltételező folyamatát kívánjuk a mérésekben tükröztetni. 
	
		v  Értéknek tekintjük, hogy az óvodás gyermekeknek 3-7 éves korig van lehetőségük a fejlődésre, melyet a túl gyakori méréssel nem kívánunk semmilyen formában befolyásolni. 
	
		v Minőségirányítási programunk végrehajtása során arra törekszünk, hogy elkerüljük az iskolásítást, a teljesítményorientáltságot, a túlzott adminisztrációt. 
	
		v A célok eléréséhez, a munkatársak teljes körű részvételére és elkötelezettségére alapozunk, s a szervezet valamennyi tagjának tehetségét hasznosítjuk. 
	
		v Céljaink elérése érdekében, az érdekelt partnerek elvárásait is megismerve, dolgozzuk ki minőségirányítási programunkat. (fenntartó, iskola, pedagógusok és egyéb dolgozók, gyermekek, és szülők, külső partnerek) 
	
		v Feladatainkat tervszerűen, tudatosan végezzük. 
 
	  
	  
	  
	4.2. Az Intézmény saját minőségcéljai 
	  
	Az intézmény saját minőségcéljait a következő szerkezetben, összefüggésben határozza meg: 
	            - minőségcél, 
	            - minőségcélhoz kapcsolódó sikerkritérium, 
	            - indikátor, 
	            - minőségcél megvalósításához ellátandó feladat, 
	            - a megvalósítás időpontja. 
	  
	Az intézmény minőségcéljait a 2. számú melléklet tartalmazza. 
	  
	  
	5. Minőségfejlesztési rendszer 
	  
	  
	Az intézmény a Közoktatásról szóló törvény 40. § (10) bekezdése alapján a minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert 
	            - továbbműködtetjük. 
	  
	  
	5.1. A minőségfejlesztés célja 
	  
	A minőségfejlesztés célja annak garantálása, hogy az intézmény a társadalmi és a helyi igényeknek megfelelő közszolgáltatást nyújtja. 
	  
	  
	5.2. A minőségfejlesztés eszközei 
	  
	Az intézmény a minőségfejlesztési célok megvalósítása érdekében folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat. 
	Önértékelés keretében az intézmény 
	            - azonosítja partnereit, 
	            - folyamatosan nyomon követi a partnerek igényeit, 
	            - folyamatosan méri a partnerek elégedettségét. 
	  
	  
	5.3. A partnerek azonosítása 
	  
	Az intézmény folyamatos feladatának tartja partnerei azonosítását. A partnerek azonosítása érdekében rendszeresen felülvizsgálja azokat, mely személyekkel, csoportokkal, intézményekkel jelentős kapcsolatban van. 
	  
	Az intézmény partnerei a következők 
	  
	            - a fenntartó, (azaz a Tass Községi Önkormányzat) 
	            - az intézmény alkalmazottjai, 
	            - az intézménybe járó gyermekek, 
	            - az intézménybe járó gyermekek szülei, 
	            - intézmények, melyek fogadják az intézményből kikerülő gyermekeket, 
	            
	            - további intézmények, szervek:        
	                        
	                        - Nevelési Tanácsadó (pszichológus, logopédus, gyógypedagógus) 
	                        - Családsegítő Szolgálat, 
	                        - Iskolaorvos, védőnő 
	                        - Tanítónők 
	- Hitoktatók 
	  
	5.4. A partnerek igényeinek nyomon követése 
	  
	A partnerek igényeinek nyomon követése érdekében gondoskodni kell az igények 
	            - megismeréséről, 
	            - a megismert igények rendszerezéséről, értékeléséről, 
	            - összesítéséről, elemzéséről. 
	  
	Az igények megismerése különösen az alábbiak szerint történik: 
	  
	  
	
		
			| 
				 
					Partnercsoport (partner) 
			 | 
			
				 
					Igény megismerés eszköze, formája  
			 | 
			
				 
					Rendszeresség 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Fenntartó. 
			 | 
			
				 
					- Fenntartó minőségirányítási programja. 
			 | 
			
				 
					- A minőségirányítási program elfogadása, illetve módosítása szerint. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Az intézmény alkalmazottjai. 
			 | 
			
				 
					- Értekezleten felszólalási lehetőség, 
				
					- Írásbeli javaslattétel, 
				
					- Intézményi alkalmazotti közösség 
				
					javaslatai, kérései, 
				
					- Szóbeli vélemény és igény kikérés, 
				
					- Kérdőíves igényfelmérés. 
			 | 
			
				 
					- Szervezett formában évente legalább 4 alkalom. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Az intézménybe járó gyermekek. 
			 | 
			
				 
					- Közösségekben elhangzott igények, 
				
					- Egyéni igénybejelentések. 
			 | 
			
				 
					- Szervezett formában évente legalább 2 alkalommal. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Az intézménybe járó gyermekek szülei. 
			 | 
			
				 
					- Szülői szervezet által közölt igények, 
				
					- Egyéni szülői igénybejelentések, 
				
					- Szóbeli vélemény és igény kikérés, 
				
					- Kérdőíves igényfelmérés. 
			 | 
			
				 
					- Szervezett formában évente legalább 2 alkalommal. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Azok az intézmények, melyekbe továbblépnek a gyermekek. 
			 | 
			
				 
					- A gyermeket tovább nevelő intézmény vezetőjének, valamint nevelőtestületének igényei. 
			 | 
			
				 
					- Alkalmanként. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					További intézmények. 
			 | 
			
				 
					- Intézmények által jelzett szóbeli, írásbeli igények. 
			 | 
			
				 
					- Alkalmanként. 
			 | 
		 
	
 
	  
	A megismert igényekről - ha az csak szóbeli közlésből ismert - feljegyzést kell készíteni az igények dokumentálása céljából. 
	Az igényeket azok jellege alapján csoportosítani kell: 
	            - az igénylők csoportja, valamint 
	            - az igény tartalma szerint. 
	  
	A kérdőíves igényfelmérés esetében gondoskodni kell 
	- a megfelelő kérdőívek elkészítéséről (figyelembe véve a kérdőív készítés és összeállítás általános szabályait), 
	            - a kérdőívek begyűjtéséről, 
	- a kérdőívek kiértékeléséről, 
	- a kiértékelést követően az összesítésről, 
	- vizsgálni kell azt, hogy a jelzett igények: 
	- hogyan viszonyulnak az önkormányzat minőségirányítási programjához, 
	- hogyan illeszkednek az intézmény minőség céljaihoz, 
	- mennyire reálisak, teljesíthetőek rövid-, közép- és hosszútávon, 
	- milyen feladatokat kell ellátni ahhoz, hogy az igények teljesíthetőek legyenek, 
	- teljesítése milyen költség vonzattal jár, a kiadások kifizetésére lesz-e fedezet stb. 
	Az igények összesítéséről, értékeléséről tájékoztatni kell az igényt benyújtó partnert, valamint valamennyi, további érdekeltet. 
	  
	Az igényekkel kapcsolatos fenti feladatok ellátásáról feljegyzéseket kell készíteni. 
	  
	  
	5.5. A partnerek elégettségének mérése 
	  
	A partnerek elégedettségének mérése kiemelten fontos, mivel a minőségirányítási program legfőbb célja az, hogy a partnerek elégedettek legyenek az intézmény működésével. 
	  
	A partnerek elégedettsége különböző módon mérhető le: 
	  
	  
	
		
			| 
				 
					Partnercsoport (partner) 
			 | 
			
				 
					A partner elégedettségének mérése 
			 | 
			
				 
					Rendszeresség 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Fenntartó 
			 | 
			
				 
					- Fenntartó minőségirányítási programjában foglaltak teljesítése érdekében történő elemzések, mérések. 
			 | 
			
				 
					- Évente. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Az intézmény 
				
					alkalmazottjai 
			 | 
			
				 
					- Kérdőíves elégedettség mérés, 
				
					- Szóbeli vélemény kérés, 
				
					- A nevelőtestület által megfogalmazott elégedettség, 
				
					- Dolgozói fluktuáció. 
			 | 
			
				 
					- Észrevételek, vélemények értékelése évente 2 alkalommal, 
				
					- Fluktuáció mutatójának mérése évente 1-szer. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Az intézménybe 
				
					járó gyermekek 
			 | 
			
				 
					- Szóbeli vélemény kikérés. 
			 | 
			
				 
					- Szervezett formában évente legalább 1 alkalommal. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Az intézménybe 
				
					járó gyermekek szülei 
			 | 
			
				 
					- Szóbeli vélemény kikérés, 
				
					- Kérdőíves elégedettség felmérés. 
			 | 
			
				 
					- Szervezett formában évente legalább 1 alkalommal. 
			 | 
		 
		
			| 
				 
					Azok az intézmények, 
				
					melyekbe továbblépnek 
				
					a gyermekek 
			 | 
			
				 
					- A gyermeket tovább nevelő intézmény vezetőjének, valamint 
				
					testületének észrevétele, 
				
					- A gyermekek tanulmányi eredményei. 
			 | 
			
				 |  |   |    |